bbpress
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/45community.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114Nieuws
Algemeen
Zomerbanden, all season banden of winterbanden. In welk seizoen zet je welke banden onder je brommobiel? Het is een vraag die elk jaar bij het naderen van de winter opduikt. Misschien ben je er voor jezelf allang uit. Maar als je twijfelt, vind je in dit artikel wat praktische feiten en tips.
Laten we beginnen met de ultieme veiligheidstip. Op wat voor banden je ook rijdt, zorg dat er genoeg profiel op zit en dat ze de juiste spanning hebben. En ga, als het niet per se noodzakelijk is, bij sneeuw en gladheid liever sowieso de weg niet op. Wil of moet je onder alle weersomstandigheden de weg op kunnen, dan is het antwoord: ja, ’s winters rijd je veiliger met winterbanden onder je brommobiel.
Grip op de weg
Wat schoenen met een goed profiel zijn voor de avontuurlijke wandelaar, zijn banden met een goed profiel voor de brommobilist. Ze zorgen voor grip op de weg en verkleinen de kans dat je slipt, wegglijdt of uit de bocht vliegt. Daarbij is niet alleen de kwaliteit van je banden doorslaggevend. Minstens zo belangrijk is het geregeld controleren van de bandenspanning. Aardige bijkomstigheid: de juiste bandenspanning draagt niet alleen bij aan je veiligheid maar scheelt ook aanzienlijk in de brandstofkosten.
‘Echte’ winters lijken in Nederland verleden tijd. Als het al eens sneeuwt, duurt dat hooguit een paar dagen. De laatste Elfstedentocht vond plaats in 1997. Dat is meer dan 25 jaar geleden! Wie de winterse magie van nabij wil meemaken, moet een ticket kopen voor de musical ‘De Tocht’. Kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat. Hoewel het spektakel volgens sommige recensies ‘door het ijs zakt’. Maar in de provincie Fryslân zijn ze trots op ‘hun’ theatershow.
Hebben winterbanden onder je brommobiel nog zin?
Behoren winterbanden tot de verleden tijd nu het nog maar zelden vriest dat het kraakt? Net als de roemruchte Elfstedentocht? Niet helemaal. Garanties op een sneeuwvrije winter zijn er niet. Dus voor brommobilisten die veel op de weg zitten, blijft kiezen voor winterbanden zeker een overweging waard. Maar verwacht er geen wonderen van en vraag je serieus af of de voordelen opwegen tegen de kosten. De investering betaalt zich alleen uit als je dagelijks de weg op moet, vanwege werk of studie, bijvoorbeeld. Is die noodzaak er niet, dan loop je ook nauwelijks risico om door een sneeuwbui of ijzel te worden overvallen. Op winterbanden rijd je veiliger bij:
Winter of zomer: laat het profiel van je banden geregeld controleren!
Bij regenweer, waar de grootste kans op bestaat in de kwakkelwinters van tegenwoordig, kun je gewoon op zomerbanden blijven rijden. Pas wel je rijstijl aan de weersomstandigheden aan. Je hebt minder goed zicht en minder grip op de weg. Bij harde buien kan er aquaplaning ontstaan. Dat wil zeggen dat banden te veel water moeten verstouwen als je door een flinke plas rijdt. Je ‘zweeft’ dan even op een laagje water. Hoe dieper het profiel van je banden, hoe kleiner dit risico.
Het verschil tussen zomer- en winterbanden zit in de samenstelling van het rubber. De structuur van winterbanden is soepeler dan die van zomerbanden. Ook bij lagere temperaturen blijven je banden soepeler en zachter, waardoor het contact met het wegdek – de grip – beter is. Bij sneeuwval merk je dat direct. Rijd je op zomerbanden, dan is de kans op glijden aanzienlijk. Met winterbanden is dat risico veel kleiner. Voorwaarde is wel dat het profiel optimaal is.
Zomer- of winterbanden onder je brommobiel – de verschillen
De samenstelling van het rubber is niet het enige verschil tussen winter- en zomerbanden. Het onderscheid zit ook in het profiel. Het profielpatroon van winterbanden kenmerkt zich door een veelheid aan kleine groeven, ook wel lamellen genoemd. Hierdoor voeren de banden makkelijker water af en voorkom je het eerder genoemde risico op aquaplaning. In combinatie met het diepere profiel, bijten winterbanden zich beter vast in de sneeuw. Het grappige is: de sneeuw blijft ook beter kleven. En sneeuw op sneeuw levert extra grip op de weg op.
Als winterbanden beter water afvoeren, is het dan niet slim om ook zomers te gaan rijden met winterbanden onder je brommobiel? Regenbuien worden in Nederland per slot van rekening steeds heftiger. Toch is het antwoord nee. Doordat winterbanden soepeler en zachter zijn, slijten ze sneller. Dus wegen de kosten niet tegen de voordelen op. Goede zomerbanden, met voldoende profiel, zijn in de zomer veilig genoeg. Ook als het pijpenstelen regent. Met als extra voordeel voor de brommobilist: door de relatief lage snelheid rijd je al veel veiliger.
Zorgeloos alternatief: de 4-seizoenenband
Vind je het een lastige keuze? Of een hoop gedoe, zo’n jaarlijkse bandenwissel? Een goed alternatief is de all-season of all-weather band. Deze 4-seizoenenband is zeker voor de brommobiel een uitkomst. 4-seizoenenbanden presteren bij sneeuw iets minder goed dan echte winterbanden, maar zolang je niet over besneeuwde bergpassen heen hoeft, zijn de prestaties goed genoeg, volgens deskundigen van de ANWB. En de kans dat je met je ski’s op het dak van je brommobiel op wintersport gaat is klein. Op veel all-season banden staat de aanduiding ‘M+S’: Modder en Sneeuw. Dit is geen erkend waarmerk. Maar als je in een plattelandsgebied woont en vaak op provinciale wegen rijdt waar in de oogstmaanden veel modder op de weg kan liggen, is het een veilig idee.
Bespreek de mogelijkheden met je dealer
Ben je er uit? Ga je met het oog op de aankomende winter voor de maximale veiligheid van winterbanden? Zodat je ook bij die plotselinge sneeuwbui grip op de weg houdt? Koop alleen banden met het ‘Alpine-symbool’ – de sneeuwvlok in de bergspits. Je kunt kiezen voor alleen banden of voor een complete winterset van velgen met banden. Bedenk dat een bandenwissel meer tijd kost – en dus meer geld – dan het omwisselen van velgen. Bespreek dit met je vakgarage of erkende dealer. Die is je ook graag van dienst bij de opslag van je zomer- en winterbanden. Ook dat luistert nauw.
Er bestaat een hardnekkig misverstand. Alleen je voorwielen voorzien van winterbanden zou de veiligheid op een besneeuwde weg al vergroten. Doe dit absoluut niet! Door voor en achter verschillende banden te gebruiken, raakt je brommobiel uit balans. Dat levert juist meer gevaar op!
Laatste vraag, tenslotte: wanneer zet je winterbanden onder je brommobiel? Het antwoord is simpel. Nu! Een witte kerst kunnen we niet beloven, maar de winter is in aantocht.