bbpress
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/45community.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114Nieuws
Algemeen
De brommobiel is alweer een tijdje in opmars. Het is ook verdraaid handig, zo’n compacte, wendbare en comfortabele auto in de drukke stad. Een brommobiel is bovendien zuinig en economisch. En je kunt je 45 km-auto op verschillende manieren financieren. Met een lening, een private leaseovereenkomst of een citycar abonnement. Maar let wel op de verschillen. In deze blog vertellen we daar mee over.
Jongeren verkiezen de brommobiel boven de scooter of bromfiets . Argumenten: meer comfort en meer veiligheid. En ze zien er kek uit, tegenwoordig! Bij steeds meer huishoudens is de brommobiel populair als tweede auto. Als ‘boodschappenautootje’, zeg maar. Tot slot er is een groeiende groep senioren die zijn personenauto inruilt voor een compacte en zuinige 45 km-auto. Zij kiezen voor lagere kosten, geen wegenbelasting en meer veiligheid. Een kleinere auto is beter hanteerbaar en in volle steden vind je sneller een parkeerplek.
Diesel of elektrisch
Niet alleen de belangstelling voor de compacte 45 km-auto wordt breder en breder. Ook het aanbod wordt gevarieerder. Diesels zijn nu nog in de meerderheid, maar de overgang naar elektrisch is ingezet en verloopt succesvol. De elektrische modellen die op de markt komen, zoals de Ligier Myli, kunnen als stadauto concurrenten met alle merken personenauto’s. Er is dan ook een trend zichtbaar. De aanduiding brommobiel lijkt te worden ‘afgestoft’. Voor velen kleeft er een wat sullig imago aan. Een nieuwe, eigentijdse troetelnaam doet zijn intrede. De brommobiel werkt zich omhoog tot volwaardige citycar.
Private lease of citycar abonnement
Wie de aankoop van een brommobiel overweegt, zal dan ook steeds vaker de term citycar abonnement tegenkomen. Dit is een aantrekkelijke financieringsvorm, geschikt voor iedereen die de aankoopprijs van een nieuwe 45 km-auto niet in één keer kan of wil betalen. Zo’n abonnement wordt nog alles op één hoop gegooid met de private lease-financieringsvorm. Begrijpelijk, want er zijn overeenkomsten. Maar let op. Er zijn ook verschillen. De overeenkomsten tussen private lease en een citycar abonnement zijn:
Zorgeloze mobiliteit zonder drempels
Zowel private lease als een citycar abonnement zorgen voor zorgeloos mobiliteit en verlagen de drempel om in een nieuwe, eventueel elektrische brommobiel/citycar te rijden. In beide gevallen is alleen de brandstof – stroom of diesel – voor eigen rekening. Je hebt geen omkijken naar maandelijks terugkerende kosten voor:
Het verschil tussen lease en citycar abonnement
Dat is een lekker idee. Je weet waar je aan toe bent en komt nooit door onverwachte kosten voor een verrassing te staan. Maar nu het verschil. Want die zijn er, ondanks de grote gelijkenis in zorgeloos gebruik en zekerheid. Een citycar abonnement is geen private lease contract. Een citycar verschilt van private lease op de volgende punten:
Een private leasecontract sluit je voor een vaste periode. Meestal voor twee jaar. Die tijd zit je dus ‘vast’ aan de maandlasten. Dat geeft natuurlijk niets, want wat is fijner dan rijden in een nieuwe brommobiel? Maar omdat je voor een langere periode een financiële verplichting aangaat, is bij private lease meestal een BKR-melding verplicht. Bij de aanvraag van een financiering via private lease vindt in veel gevallen dus ook een BKR-toets plaats, bedoeld om consumenten te beschermen tegen een te hoge schuldenlast.
Citycar abonnement geeft geen gedoe met BKR
Bij een citycar abonnement spelen de BKR-spelregels geen rol. Dat heeft alles te maken met de factor ‘meer flexibiteit en vrijheid’. Het grote verschil met private lease is namelijk dat je elke maand kunt besluiten om je brommobiel weer in te leveren. Met andere woorden: je zit nergens aan vast, waardoor de kans op te hoge maandelijkse lasten nihil is. Omdat de financier iets minder zekerheid heeft dan bij private lease, valt een citycar abonnement iets duurder uit. Maar de flexibiliteit en geen gedoe met de BKR kunnen grote voordelen zijn. Citycar abonnement worden in steeds meer varianten aangeboden, dus weet wat je kiest. Lees altijd de kleine lettertjes!
Bespreek je wensen met de erkende dealer
Private lease of Citycar abonnement? Het is maar net wat jou het best past. In beide gevallen is de drempel om zorgeloos te rijden in een nieuwe, al of niet elektrisch 45 km-stadsautootje laag. In beide gevallen zijn de kosten voor de verzekering en voor onderhoud en reparaties bij je maandtarief inbegrepen.
Aan private lease ga je voor een langere periode een financiële verplichting aan. Dat is meestal voor twee jaar. Bij een brommobiel of citycar abonnement heb je de vrijheid om elke maand te bepalen wat je doet. Het is dus maar net wat jou het best past. De erkende brommobiel-dealer kan je alles vertellen over beide financieringsvormen. En dat doet hij met plezier. Een het beste moet nog komen: je kunt meteen een proefrit maken.