Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the bbpress domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/45community.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114
Elektrische brommobiel of diesel? | 45 Community

Nieuws

Algemeen

Nieuwe brommobiel kopen: elektrisch of diesel?

Stel, je gaat een nieuwe brommobiel kopen. Dan kom je voor een belangrijke keuze te staan. Ga je
voor een elektrische brommobiel? Of blijf je nog even trouw aan een brommobiel op diesel? Die
vraag is helemaal van deze tijd. Want we willen – of moeten – allemaal verduurzamen. En fossiele
brandstof gaat op den duur in de ban. Bovendien: fabrikanten van brommobielen brengen alweer
enige tijd de leukste elektrische modellen op de markt. Elektrisch rijden of cruisen op diesel? In
deze blog zetten we de voors en tegens op een rij.

Sommige autoliefhebbers zeggen resoluut ‘nee’ tegen elektrisch rijden. Ze willen het kenmerkende
geluid van de verbrandingsmotor voor geen goud missen. Zullen er enthousiaste diesel-
brommobilisten zijn die er net zo over denken? Misschien is deze blog een aardige aanleiding om
daar een discussie over te starten. Laat van je horen!

De lat ligt hoog

De eerste elektrische brommobiel dateert van 2011. Echter, voor deze revolutionaire Microcar M.GO
Electric had je een autorijbewijs nodig. Het was namelijk een ‘zware brommobiel’. Lichtere ‘echte’ 45
km-auto’s waar je geen rijbewijs voor nodig hebt en vanaf je 16 de in mag rijden, zijn van jongere
datum. Ligier legt de lat sinds 2013 het hoogst. Met de feestelijke introductie van de Ligier Myli. Met
als motto: als we het doen, doen we het in één keer goed.

Nieuwe brommobiel kopen… nieuwe afwegingen!

Elektrisch of diesel, dat is de vraag. Als het om de rijbeleving gaat – de brommobiel experience – is de
keus heel persoonlijk. Een kwestie van smaak. Wie gehecht is aan het karakteristieke ‘brommen’ van
een dieselmotor, stapt waarschijnlijk niet snel over. Maar ga je een nieuwe brommobiel kopen en
houd je van stilte, dan is elektrisch rijden fatastisch. Zeker als je graag naar je favoriete muziek
luistert tijdens het rijden, is het heerlijk om in een muisstille 45 km-auto te zitten. Je gelooft je oren
niet!

Vergeet smaak en persoonlijke voorkeur. Er zijn ook praktische redenen om na te denken over
elektrisch of diesel. Ben je bezorgd over de opwarming van de aarde? Dan is elektrisch het juiste
antwoord. Een elektrische brommobiel stoot geen CO2 uit. Daar komt bij dat elektriciteit de energie
van de toekomst is. En dan vooral elektriciteit die duurzaam wordt opgewekt. Denk aan
zonnepanelen en windmolens.

Nadelen en voordelen diesel en elektrisch

En dan nog iets om rekening mee te houden: steeds meer steden voeren milieuzones in. Dus er komt
een dag waarop je niet meer overal terechtkunt met je brommobiel. Dat is balen. Want zijn
compactheid en wendbaarheid maken juist alle hoeken van de stad bereikbaar. Wil je de no go zones
voor diesels voor zijn en ga je een nieuwe brommobiel kopen of leasen, dan is elektrisch dé
oplossing. Hieronder zetten we nog een aantal voor- en nadelen van een elektrische brommobiel of
een brommobiel op diesel op een rij.

Nadelen brommobiel op diesel

  • Diesel – hoe zuinig ook – stoot schadelijke stoffen uit
  • Diesels dragen bij aan de geluidshinder in steden
  • Voertuigen op diesel worden geweerd uit milieuzones

Nadelen elektrische brommobiel

  • Je bent bij de aanschaf iets meer kwijt dan voor een diesel
  • Er zit een grens aan je actieradius (aantal kilometers per laadbeurt)
  • Je vindt (nog) niet overal vrije laadpalen

Dat zijn de belangrijkste nadelen. Wat die laadpalen betreft: daar worden er steeds meer van
geïnstalleerd. Dus dat nadeel is tijdelijk. Bovendien is de gemiddelde oplaadtijd kort. Wat je ook nog
wel hoort als mogelijk nadeel, is de levensduur van de accu. Want een accu vervangen kost veel geld.
Maar wees gerust. Dankzij nieuwe technieken gaan accu’s lang mee. De Ligier Myli beschikt zelfs over
een slimme, ‘modulaire’ accu die in delen vervangen kan worden. Wil je hier helemaal geen zorgen
over hebben? Dan kun je een nieuwe elektrische brommobiel leasen!

Van de nadelen naar de voordelen. Dat is veel leuker. Hieronder vind je een aantal punten waarmee
je je voordeel kunt doen bij het kopen of leasen van je volgende brommobiel.

Voordelen diesel brommobiel

  • Vertrouwde motortechniek, vertrouwd geluid
  • In een diesel rijd je zeer zuinig en de nieuwste dieseltechniek is zeer schoon
  • Iedereen hoort je aankomen – dat is veilig voor voetgangers en fietsers
  • Je rijdt veel kilometers tegen lage brandstofkosten
  • Dieselmotoren hebben een bewezen lange levensduur

Voordelen elektrische brommobiel

  • Een elektrische brommobiel is emissievrij – geen uitstoot wil zeggen: goed voor het milieu en de leefomgeving
  • Je bent klaar voor de toekomst: elektrische voertuigen zijn welkom in de milieuzones in de grote steden
  • Een elektrische motor is muisstijl en trilvrij, dus: extra comfort en fijn als je in je 45 km-auto veel naar muziek luistert
  • Een elektrische brommobiel gebruikt geen motorolie en vraagt heel weinig onderhoud
  • In combinatie met eigen zonnepanelen komt elektrisch rijden overeen met gratis rijden

Rijd jij al elektrisch? En ervaar je voor- of nadelen die hier niet staan genoemd? We horen het graag.
Zweer jij bij een dieseltje? Vertel ons waarom. Eén ding is zeker: rijden in een brommobiel, elektrisch
of diesel, is een feest. Je zit droog, je rijdt zuinig, je hebt geen rijbewijs nodig, je betaal geen
wegenbelasting. 16 of 86, koop of lease… kiezen voor een brommobiel is kiezen voor veilige en
zuinige mobiliteit!

Deel dit bericht

Geef een reactie