bbpress
domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init
action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /var/www/vhosts/45community.nl/httpdocs/wp-includes/functions.php on line 6114Nieuws
Algemeen
De brommobiel is sterk in opkomst. Dus het kan haast niet anders dan dat iemand ergens bezig is met het bouwen van een leuke navigatie-app voor de brommobiel. Op dit moment is er nog geen volwaardig brommobiel-navigatiesysteem op de markt. Voor een succesvolle app is een groter publiek nodig dan het huidige aantal brommobilisten. Dus: stuur iedereen die je kent naar de erkende dealer. Want hoe meer blije mensen met een brommobiel op weg gaan, hoe groter de kans op een echte brommobiel-navigatieapp.
‘Daten in het café werd online swipen op je telefoon. Kaartlezen werd navigatie. FM wordt…’ Je hebt dit spotje voor digitaal radio luisteren vast weleens gehoord. En het is waar. Alles wordt digitaal. Wat natuurlijk niet wegneemt dat zowel flirten en daten in een café als ouderwets kaartlezen zijn leuke kanten heeft. Je hoeft geen bereik te hebben en leert de ander en je omgeving beter kennen.
Maar een routeplanner heeft natuurlijk grote voordelen. Er is nauwelijks meer een moderne nieuwe auto die er niet mee wordt uitgerust. Er zijn allerlei soorten ingebouwde routeplanners. Van simpel tot zeer geavanceerd. En ze zijn steeds vaker spraakgestuurd. Namen waar je meteen aan denkt als je het over navigeren hebt, zijn TomTom en Google Maps. En toen die nog niet bestonden? Toen was auto- en motorenfabrikant Honda de eerste die een techniek lanceerde die vergelijkbaar is met tegenwoordige GPS-systemen (global position system).
De ‘Electro Gyrocator’. Zo heette het systeem van Honda. Het was niet afhankelijk van satellieten, zoals onze huidige systemen. Het eerste navigatiesysteem werd geladen met plastic kaarten. Je positie werd bepaald op basis van de kilometers die je aflegde en de richting die je uitreed. Echt praktisch was het niet. En een succes is het nooit geworden. Maar we hebben het dan ook over 33 jaar geleden. Digitalisering stond nog in de kinderschoenen.
Kaartlezen werd pas écht navigeren vanaf 2003. In dat jaar verbaasde het Nederlandse techbedrijf TomTom vriend en vijand met een professioneel ‘alles-in-één’ autonavigatiesysteem. Veel techbedrijven volgden. Toch is TomTom tot op de dag van vandaag synoniem voor alle GPS-navigatiesystemen.
Het principe van GPS is trouwens ouder. Al in de jaren ’70 van de 20ste eeuw bracht het Amerikaanse leger satellieten in een baan om de wereld om een navigatiesysteem op te zetten. Op dit moment zorgen ruim dertig omspannende satellieten ervoor dat we altijd en overal ter wereld weten waar we zijn. En waar we heen moeten. Tot je GPS zegt: ‘bestemming bereikt’.
Mobiele en ingebouwde navigatiesystemen voor de automobilist hebben de overhand. Ook de motorliefhebber kan zijn hart ophalen. Via de gebaande paden of ‘off road’, de satelliet wijst de weg. Zelfs voor wandelaars bestaan navigatiesystemen. Maar een brommobiel-navigatieapp? Ho maar. ‘De markt voor gebruikers is hiervoor helaas te klein,’ zegt de ANWB. En daar kunnen ze het weten. Gelukkig zijn er alternatieven:
Een route plannen, een bestemming wijzigen of een wegenkaart uitvouwen terwijl je rijdt is natuurlijk uit den boze. Denk altijd aan je eigen veiligheid en die van je medeweggebruikers. En ben je goed bewust van waar je wel en niet mag rijden. Houd je blik gericht op de weg.
Gebruik je een mobiele gps of Google Map-app op je mobieltje? Kom dan niet in de verleiding om wat voor apparaat dan ook in je hand te nemen terwijl je rijdt. Dat kan gevaar en een stevige bekeuring opleveren. Kortom: handel achter het stuur altijd handsfree. Het leuke is, dat de huidige generatie 45 km-auto’s daar helemaal op is toegerust. De elektrische Ligier Myli bijvoorbeeld, heeft allerlei opties, functies en gadgets om 100% connected en veilig te zijn.
Over vakanties wordt wel gezegd dat je er twee keer pret van hebt: de vakantie zelf en de voorpret. Die voorpret geldt ook voor het zoeken naar en uitstippelen van leuke routes die bij uitstek geschikt zijn voor de brommobiel. De website/app minikaart.nl biedt bijvoorbeeld ‘brommobiel-proof’ routes en claimt een brommobiel-navigatieapp in de maak te hebben. Je hebt er wel een betaald abonnement voor nodig. De ervaringen van collega-brommobilisten zijn wisselend.
Een altijd leuke en veelgebruikte topper om routes te plannen is kronkelroutes.nl. De meeste brommobiel enthousiasten kennen de bron van routeinformatie wel. Een extra voordeel is dat je er een goede uitleg vindt over hoe je uitstekende brommobielroutes kunt uitzetten door Google maps en de ANWB Routeplanner te gebruiken. Zo heb je toch nog ‘een soort van’ brommobiel-navigatiesysteem.
Heb jij leuke ervaringen met brommobiel-navigatie en tips om met ons te delen? Laat van je horen!